تفاوت روغن کمپرسور مینرال و poe چیست؟

روغن کمپرسور سیستم های سرمایشی، روغن پلی استر و و روغن مینرال است؛ که توصیه می شود هرگز این دو روغن با یکدیگر ترکیب نشوند. کاربرد مهم روغن‌های کمپرسور برای روان سازی و خنک کاری قطعات داخل دستگاه می باشد. در این مقاله قصد داریم در مورد تفاوت روغن کمپرسور مینرال و poe صحبت کنیم و شما را با انواع روغن های مخصوص کمپرسور دستگاه های سرمایشی و سردخانه آشنا کنیم.

انواع روغن کمپرسور مخصوص سیستم های سرمایشی

در مورد روغن های مختلف باید دو نکته را مورد توجه قرار داد. یکی اینکه رایج ترین روغن های مورد استفاده در سیستم های سرمایشی و سردخانه روغن پلی استر و و روغن مینرال است؛ که نباید این دو روغن باهم ترکیب شوند. دیگر اینکه در موقع تعویض روغن کمپرسور باید دقت کنید روغن پلی استر در مجاورت رطوبت قرار نگیرد. زیرا این روغن به شدت رطوبت را جذب می کند و یک ترکیب اسیدی بوجود می آید که سبب فرسایش و سوختن سیم پیچ موتور در کمپرسور می شود.

انواع روغن کمپرسور

  1. روغن مینرال (MINARAL OIL) یا روغن  معدنی که مخفف آن MO  است و مناسب برای گاز های CFC مانند R12  و R22 می باشد.
  2. رغن پلی استر (POLYOL ESTER OIL) یا روغن مصنوعی که مخفف آن POE است و برای گاز هایی مانند R-134 مناسب می باشد.
  3. روغن اکلیل بنزن (ALKYL BENZENE OIL) که مخفف آن AB  می باشد و ترکیبی تقریبا همانند روغن معدنی دارد و در بعضی موارد به جای روغن معدنی از آن استفاده می گردد.
  4. روغن پلی آلفا (POLY ALPHA OLEFIN OIL) که مخفف آن PAO است.
  5. روغن (POLYALKYLENE GLYCOL) که مخفف آنPAG است.
  6. روغن (POLYVNTL ETHR) که مخفف آن PVE می باشد.

 

ویژگی های مهم روغن مینرال اویل یا روغن های معدنی چیست؟

از جمله قابلیت های و مشخصات روغن مینرال می توان از قابلیت فسادنا پذیری و شعله ور نشدن آن، طول عمرمفید این روغن که بسته به شرایطی نگهداری در حدود دو تا سه سال است؛ اشاره کرد. این روغن را می توان در صورت کثیف شدن با فیلتر تصفیه کرد؛ همچنین هیچ واکنشی با روکش سیم ها و قطعات پلیمری و المان های الکترونیکی انجام نمی دهد.

روغن مینرال یک روغن مخصوص عایق الکتریسیته با غلظت بسیار کم (SAE 3-5) است؛ که بدون رنگ کاملاً شفاف بدون بو و مزه و غیر سمی می باشد. کاربرد آن برای مصارف مختلفی مانند شوفاژ برقی بوده و چند سالی است که  از آن برای خنک کردن سرورهای بزرگ و مدارات الکترونیک که خیلی گرما تولید می کنند استفاده می شود.

همچنین حدود سه سالی است که برای خنک کردن و بی صدا کردن ماینرها و ریگ های GPU کاربرد دارد. قابلیت مهم دیگر روغن مینرال جلوگیری کردن از غبار گرفتگی و کثیف شدن و پایین آمدن کارآیی هیت سینک های ماینرها است.

روغن پلی استر(poe) چیست؟

روغن پلی اُل اِستر  (Polyolester Oil)  یا POE  نوعی رروغن ترکیبی است که در کمپرسورهای  تبریدی که با مبردهای  R-134a و R-410A و R-12 کار می‌کنند، کاربرد دارد. خاصیت روانکاری این روغن با روغن های معدنی مورد استفاده با CFCها و HFCها برابری می کند.

روغن های دارای فرمول کاملا پلی استر دارای تائیدیه OEM و کوپلند هستند. همچنین برای کاربردهای مبرد های HFC،HCFC،CFC بسیار مناسب می باشند. روغن های پلی استر قابل رقابت با روغن های معدنی، آلکیل بنزین و PAG خانواده هستند؛ که به صورت ویژه برای استفاده به همراه گازهای HFC طراحی شده اند.

کاربرد قابل توجه روغن های پلی استر در اختلاط و ترکیب آن ها با با مبرد های HFC است. امروزه این روغن ها نیازهای سخت تبرید را برآورده کرده اند. در نتیجه روغن های POE انتخابی خوب برای استفاده با مبردهای HFC هستند. برای کاربردهای سیستم های سرمایشی دو نوع اصلی از روغن POE استفاده می شود: یکی روغن های POE بدون اضافه شونده ها و دیگری روغن های با فرمول POE که دارای تا 3% اضافه شونده هستند.

ویژگی های مهم روغن های پلی استر(poe) چیست؟

روغن های پلی استر دارای ویژگی های خوب دمایی و شیمیایی هستند، همچنین قابلیت اختلاط خوبی با مبرد را دارند. می دانیم که در کمپرسورهای چیلر تراکمی و سردخانه مقداری از روغن به همراه سیال سرکننده از کمپرسور خارج می شود. بنابراین باید در دماهای مختلف چرخه سرمایشی، قابلیت اختلاط و ترکیب با مبرد را داشته باشد.

تا بتواند به کمپرسور برگردد و در روغنکاری کمپرسور استفاده شود. در صورتی که روغن نتواند به کمپرسور برگردد مانع ادامه چرخه تبرید شده و در نتیجه سبب کاهش عملکرد و انتقال حرارت در اواپراتور می شود.

هانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد، روغن های پلی استر  جاذب رطوبت هستند و نسبت به روغن معدنی و یا آلکیل بنزین با شدت بیشتری رطوبت را جذب می کنند. بنابارین باید در هنگام سرویس و شارژروغن پلی استر دقت بالایی داشت؛ زیرا در صورت جذب رطوبت منجر به تولید اسیدی می شود که می تواند سیم پیچ موتور کمپرسور را بسوزاند.

معرفی برند های معتبر روغن کمپرسور سیستم های تبریدی:

در زمینه تولید روغن سردخانه چندین شرکت مختلف در حال فعالیت هستند و همچنین در بازار روغن هایی با برندهای مختلف وجود دارد. برخی برند های مطمئن با نام های روغن شل ، روغن دانفوس و روغن هانبل نیز در سیستم های تبرید مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه به چند مورد از برندهای مشهور تولید کننده روغن کمپرسور اشاره می کنیم.

1.روغن شل (shell) بزرگترین و معتبرترین برند تولید کننده روغن سیستم های تبریدی است.

2.روغن سانیسو(SUNISO ) که در دو نوع معدنی GS و پلی استر SL در بازار ایران موجود است؛ که روغن سانسیو جزو پرمصرف ترین روغن در سیستم تبرید می باشد.

3.روغن بیتزر (BITZER) که عموما در کمپرسور های ساخت همین شرکت استفاده می شود و از کیفیت بالایی برخوردار است. روغن بیتزر در مدل های (BSE32-BSE55-B5.2-B100-BES170-B320 SX) قابل ارائه در حجم های 1لیتری، 5 لیتری و 10 لیتری قابل ارائه می باشد.

4.روغن کمپرسورگالف (GULF) که از نظر کیفیت مرغوبیت بسیار خوبی دارد و در سیستم های تبرید با زمان کارکرد بالا مورد مناسبی است؛ و در حجم های 4 لیتری، 20 لیتری و 208 لیتری قابل ارائه می باشند.

قیمت روغن کمپرسور

قیمت روغن کمپرسور بسته به کیفیت روغن و فرایند تولیدی که دارند می توانند دارای قیمت های مختلفی باشند. بطوری که نوع روغن  PAG، MO و POE به ترتیب گرانترین و ارزانترین روغن کمپرسور دستگاه های سرمایشی هستند.

 

دستورالعمل تغییر و تعویض روغن کمپرسورهای تبرید

در زمان تعویض روغن کمپرسورهای سیستم های تبریدی باید مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

1.سیکل دیفراست تمام اواپراتورها را فعال کنید تا حرکت روغن معدنی حداکثر شده و روغن به کمپرسور بازگردد.

2.کمپرسور را خاموش کرده و گاز سیکل را تخلیه کنید.

3.روغن کمپرسور را درین زده و تخلیه کنید.

4.روغن کمپرسور را تا انتها تخلیه کنید. همچنین اکومولاتور ریسیور و جداکننده روغن را به صورت مجزا تخلیه کنید. باید تمام روغن کمپرسور، اکومولاتور ریسیور و جداکننده روغن بصورت کامل خالی شوند.زیرا این کار برای چیلرهای تراکمی دارای دیفراست گاز داغ یا المنت نیستند، دارای اهمیت است.

5.مقدار روغن معادل با روغن تخلیه شده البته از نوع POE به کمپرسور اضافه کنید.

6.فیلتر درایر را تعویض کنید.

7.حجم روغن موجود در سیکل را با اطلاعات شرکت سازنده چک کنید.

8.اگر چند اواپراتور دارید، مطمئن شوید تمام دیفراست های اتوماتیک کار نمی کنند.

9.سیکل تبرید را با گاز CFC شارژ کنید.

در این مرحله باید قبل از شارژ گاز 50% اضافه روغن به سیکل اضافه کنید، این روغن اضافه، روغن های معدنی موجود در سیکل را تمیز می کند و با خود به کمپرسور باز می گرداند.

10 . سطح روغن کمپرسور را چک کنید و در صورت نیاز مقداری از روغن را درین بزنید. بعد از 15-30 دقیقه بیشتر روغن معدنی به کمپرسور بازگشته است.

11 . بعد از 30-40 دقیقه دیفراست را راه اندازی کنید تا برگشت روغن به کمپرسور حداکثر شود.

12 . گاز سیکل را ریکاوری کنید.

13 . روغن کمپرسور را درین بزنید و شارژ روغن POE را انجام دهید.

14 . فیلترهای درایر را تعویض کنید.

15 . دوباره شارژ گاز را انجام دهید.

16 . بعد از30  دقیقه کارکرد سیکل تبرید، از روغن نمونه بگیرید و در صورتی که بیش از 5% روغن معدنی به همراه روغن پلی استر بود بایستی دستورالعمل را تکرار کنید.

جمع بندی تفاوت روغن کمپرسور مینرال و POE

 

پیشنهاد می کنیم مقاله علت استفاده از هیتر کارتر را نیز مطالعه نمایید.

 

در این مقاله تلاش شد با بیان ویژگی ها و کاربردهای دو نوع روغن های کمپرسور در سیستم های سرمایشی و سردخانه، تفاوت روغن های کمپرسور منیرال و POE گفته شود. در این مطلب به معرفی انواع روغن های کمپرسور و برندهای گوناگون تولید کننده این روغن پرداخته شد. همچنین دستورالعمل تعویض و تغییر روغن کمپرسور به اختصار بیان شد.

در مورد تفاوت روغن منیرال با روغن پلی استر گفتیم که، روغن منیرال یک روغن معدنی است ولی روغن پلی استر یک روغن مصنوعی می باشد. در مورد تفاوت قیمت روغن های کمپرسور گفتیم که بسته به کیفیت روغن تولیدی و فرآیندهایی که در تولید آن به کار می رود، می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشند. بطور کلی گفته شد که  گرانترین و ارزانترین روغن کمپرسور دستگاه های سرمایشی مربوط به روغن های  PAG، MO و POE می باشد.

به اشتراک بگذارید..