گیج روغنی چیست | لیست قیمت گیج روغنی

گیج روغنی یک دستگاه فشارسنج معمولی است که نحوه اندازه گیری فشار در آن همانند ابزار های دیگر مانند سوئیچ فشار و ترانسمیتر فشار می باشد. محفظه نشان دهنده فشار در این گیج روغنی با استفاده از یک ماده روغنی شکل پر شده که  این ماده روغنی می تواند کیفیت اندازه گیری فشار را بهبود دهد. به عبارت دیگر ماده روغنی استفاده شده در گیج فشار روغنی از اصطکاک قطعات داخلی جلوگیری کرده و عملکرد آن ها را افزایش می دهد.

همچنین در اطراف عقربه این فشار سنج یک سیال گرانرو وجود دارد که سبب شده لرزش های ایجاد شده در هنگام اندازه گیری فشار به کمترین حد برسد. ماده روغنی و سیال گرانرو در اطراف عقربه ها برای بالا بردن کیفیت فشار اندازه گیری شده بسیار اهمیت دارند. سنسوری که در این گیج روغنی استفاده می شود یک لوله بوردن بسیار ساده می باشد.

این سنسور می تواند میزان فشار را اندازه گیری کرده و نتایج را به وسیله ترانسدیوسر و مبدل در صفحه دستگاه و به صورت حرکت عقربه نمایش دهد.   گیج روغنی    

فرق گیج روغنی و خشک چیست؟

برای اینکه فرق گیج روغنی و خشک مشخص شود باید این دو دستگاه  با یکدیگر مقایسه شوند. در گیج فشار خشک محفظه عقربه فاقد مواد روغنی است، در این حالت حرکت عقربه به صورت آزادانه انجام می شود. اشکال این گونه فشار سنج ها این است که امکان آسیب صفحه فشار سنج وجود دارد که می تواند روی نتیجه و کیفیت  اندازه گیری تاثیر منفی بگذارد.

کاربرد گیج فشار خشک در کمپرسورهای هوا، اغلب ماشین‌آلات صنعتی و برخی از پمپ های صنعتی می باشد. اما محفظه داخلی در گیج فشار روغنی با استفاده از مواد روغنی مانند گلیسیرین و سیلیکون پر شده و از این طریق لرزه‌های احتمالی عقربه کاهش می دهد.  

فاکتور های مهم در خرید گیج روغنی

قیمت یکی از فاکتورهای مهم هنگام خرید هر محصولی است هر چه یک محصول در بازار دارای تنوع بیشتری باشد به همان میزان گسترده قیمتی بیشتری نیز دارد.

قیمت گیج فشار روغنی بسته به عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد. عواملی مانند متریال خشک یا روغنی بودن و سایز گیج فشار و آنالوگ یا دیجیتال ، برند، کشور سازنده، نوع اتصال، نوع سنسور فشار، دقت، اندازه و نوع کانکشن، ضد انفجار بودن می تواند روی قیمت خرید گیج روغنی تاثیر داشته باشد.  در سایت های شرکت های سازنده یا وارد کننده گیج فشار روغنی  می توانید لیست قیمت گیج روغنی را  مشاهده کنید.

۱- کشور سازنده:  بازار مصرف گیج فشار روغنی با توجه به اینکه در صنایع و سیستم های مختلف کاربرد دارد بسیار گسترده است. به همین دلیل کشورهای زیادی مانند آلمان، آمریکا، سوئیس، لهستان، تایوان، چین، ترکیه، ژاپن و ایران در زمینه ساخت و تولید این گیج فشار فعالیت می کنند.

اگر گیج فشار روغنی بسیار با کیفیت می خواهید باید محصولات ساخت کشورهای اروپایی و آمریکایی را خریداری کنید البته قیمت این گیج ها نسبت به تولیدات سایر کشورها بالاتر است.همچنین اگر بودجه محدودی برای خرید گیج فشار روغنی دارید بهتر است از محصولات ساخت کشور چین و تایوان استفاده کنید.

۲– برند: در بازار ایران گیج های فشار با برندهای مختلفی وجود دارد در این حالت ممکن است گیج های فشار ساخت یک کشور باشند ولی برندهای متفاوتی داشته باشند و در نتیجه با قیمت های متفاوتی نیز به فروش برسند.برای نمونه دو برند گیج فشار فیشر و ویکا هر دو محصول کشور آلمان هستند ولی چون دو برند مختلف هستند بنابراین قیمت های متفاوتی نیز دارند.
در هنگام خرید گیج فشار روغنی از اصل و تقلبی بودن محصول اطمینان حاصل کنید؛ زیرا نمونه تقلبی گیج فشار برندهای اروپایی و آمریکایی مانند DWYER، ویکا، اشکرافت  در بازار به اسم محصول اصلی به فروش می رسند.

۳- دیجیتال و آنالوگ : دو دسته اصلی گیج فشار نوع آنالوگ و دیجیتال است که قیمت گیج آنالوگ از قیمت گیج دیجیتال ارزان تر می باشد. البته گیج فشار دیجیتال دارای دقت اندازه گیری بالاتری است و برای مواقعی که علاوه بر نمایش میزان فشار، نیاز به ارسال سیگنال به کنترلر باشد استفاده از گیج فشار روغنی دیجیتال بهتر است. کاربرد این مدل برای کالیبراسیون می باشد و گیج فشار آنالوگ و عقربه ای در صنایع شیمیایی و پتروشیمی کاربرد دارد.  

۴- متریال: جنس بدنه گیج فشار روغنی(wika) از مواد متنوعی است که از آن جمله می توان به استنلس استیل ۳۰۴، استنلس استیل ۳۱۶، برنج، Black metal، مونل و هستلوی اشاره کرد. بسته به نوع سیال به کار رفته در فرآیند باید جنس فشار سنج انتخاب شود؛ برای مثال  فشارسنج با کانکشن برنج برای استفاده در فرایندهایی که فاقد سیال خورنده و اسیدی هستند مناسب است.
همچنین در صورت اسیدی بودن سیال بهتر است از گیج های فشار روغنی با متریال مقاوم تری مانند استنلس استیل، هستلوی یا مونل به کار رود. نکته مهم: گیج های فشار چینی معمولا تمام استیل نیستند بنابراین برای فشارسنج های تمام استیل مدل گیج فشار آلمانی مناسب می باشد. هر چه متریال به کاررفته در بدنه گیج فشار دارای مقاومت بالاتری باشد قیمت آن نیز گران تر خواهد بود.
متریال صفحه فشارسنج معمولا شیشه ای یا پلاستیک است و قیمت فشار سنج با صفح شیشه ای نسبت به قیمت گیج فشار با صفحه پلاستیکی بالاتر است. بطور کلی گیج های فشار روغنی چینی دارای صفحه پلاستیکی هستند و قیمت پایین تری نیز دارند. وجود صفحه Safety Glass در چیج های فشار ساخت شرکت ویکا باعث شده این گیج ها برای اپراتور و سیستم امنیت بیشتری را فراهم کنند.

۵- نوع اتصال: طراحی گیج های فشار در دو نوع اتصال از پشت و اتصال از زیر انجام می شود. مدل گیج فشار اتصال از زیر برای استفاده در فرآیندها است و برای نصب گیج فشار روی تابلو یا پنل از گیج روغنی با اتصال از پشت استفاده می شود. توجه کنید که قیمت گیج فشار روغنی اتصال از پشت نسبت به گیج فشار اتصال از زیر بالاتر است.

۶- نوع سنسور فشار: نوع سنسور گیج های فشار یا بوردونی و یا کپسولی است؛ که برای اندازه گیری فشار از ۱ بار تا ۴۰۰۰ بار گیج فشار بوردونی و برای اندازه گیری رنج های میلی بار و با دقت بالا گیج فشار با سنسور کپسولی مناسب می باشد. دقت کنید که قیمت گیج فشار کپسولی در مقایسه با گیج فشار بوردونی بیشتر است. معمولا فشارسنج های با رنج اندازه گیری ۱۰ تا ۴۰۰ بار قیمت یکسانی دارند و با افزایش محدوده اندازه گیری (فشار بیشتر از ۶۰۰ بار) قیمت افزایش می یابد.

۷- اندازه صفحه: گیج های فشار در اندزه های متنوع و استانداری مانند ۲۷، ۵۰، ۶۳، ۸۰، ۱۰۰، ۱۶۰ میلی متر تولید می شوند. دقت کنید که با افزایش اندازه صفحه کیج فشار، قیمت نیز افزایش می یابد.

۸- دقت: برای اندازه گیری دقیق در برخی فرآیندها نیاز به سنسورهایی با حساسیت بالا است که هر چه  حساسیت اندازه گیری گیج فشاری بیشتر باشد قیمت بالاتری نیز دارد.  در صنایع مختلف می توان گیج های فشار ویکا را که معمولا با کلاس استاندارد یک ساخته می شوند نصب کرد.

۹- اندازه و نوع کانکشن: عرضه این گیج های فشار در بازار با کانکشن های رزوه ای NPT، G  است و نوع کانکشن رزوه ای معمولا تاثیری بر قیمت گیج فشار ندارد. فشارسنج های رزوه برای فرآیندهایی که در آن ها سیال دارای ویسکوزیته بالایی بوده و ذرات معلق فراوان وجود دارد مناسب نیست. در این فرایندها باید به منظور افزایش عمر گیج فشار و عدم کاهش دقت اندازه گیری از فشار سنج های دیافراگمی استفاده نمود. دقت کنید که گیج های فشار دیافراگمی در مقایسه با نوع معمولی فشار سنج دارای قیمت بالاتری می باشد.

۱۰- ضد انفجار: در فرآیندهایی که دارای سیال اسیدی یا شیمیایی هستند نمی توان گیج روغنی معمولی را به کار برد. زیرا اگر طی این فرآیندها انفجاری اتفاق بیفتد می تواند سبب تخریب سیستم و فرایند شده و خطرات جانی را ایجاد کند.  

برچسب: گیج روغنی , گیج گاز 22  , گیج روغنی فشار بالا , گیج روغنی فشار پایین , فرق گیج روغنی و خشک , خرید گیج روغنی , گیج گاز فریونی , لیست قیمت گیج روغنی , گیج فریونی , قیمت گیج فشار روغن

به اشتراک بگذارید..