معرفی کمپرسور اسکرال کوپلند از سری کمپرسورهای سردخانه

کمپرسور اسکرال کوپلند یکی از محصولات و انواع کمپرسورهای برند کوپلند است؛ که این برند کوپلند زیر مجموعه شرکت امرسون الکتریک آمریکایی می‌باشد. این شرکت مدل‌های گوناگون و متنوعی از کمپرسورها را تولید می‌کند که مورد استفاده دستگاه‌ها و سیستم‌های سرمایشی و تهویه مطبوع می‌باشند.

کاربرد مهمی که کمپرسور اسکرال کوپلند (Copeland Scroll Compressor) دارد، برای استفاده خانگی و سیستم‌های نیمه صنعتی است. با سلام سرما همراه باشید تا در مورد کمپرسور اسکرال و عملکرد آن آشنا شوید.

بطور کلی طراحی کمپرسورهای برند کوپلند برای سطوح پایین صدا، ماندگاری بالا و قابلیت اعتمادپذیری فوق‌العاده و جهت بازدهی‌های بالا صورت گرفته است. مزیت مهم کمپرسورهای برند کوپلند این است که قابلیت کار با سردکننده‌های جدید و دوست دار طبیعت و محیط زیست را در سیستم‌های سرمایشی دارد.

 

کمپرسور اسکرال کوپلند چیست؟

 

این نوع کمپرسور تولید کشور تایلند بوده و در بازار با نام‌های دیگری چون کمپرسور فرفره ای و کمپرسور اسکرول شناخته می‌شود.

همانطور که گفتیم کاربرد کمپرسور اسکرال در سیستم‌های سردخانه و تهویه مطبوع می‌باشد. کمپرسور اسکرال از نوع کمپرسورهای هرمتیک است؛ و چون این نوع کمپرسورها قابل تعمیر نیستند، بنابراین کمپرسور اسکرال نیز بعد از خراب شدن قابل تعمیر نخواهد بود و باید فقط تعویض شود.

توجه کنید که علت غیرقابل تعنیر بودن کمپرسورهای نوع هرمتیک، ساختار متفاوت آن‌ها با ساختار سایر کمپرسورها می‌باشد. توان کمپرسور فرفره ای کوپلند 1تا 60 اسب بخار بوده، و دارای دو نوع تک فاز و سه فاز در بازار است. با داشتن این مقدار توان می‌تواند برای سیستم‌های تهویه مطبوع خانگی و تجاری در مدل‌های گوناگون یخچال‌های صنعتی و تجاری و وسایل‌ حمل و نقل دارای یخچال کاربرد بالایی داشته باشد.

 

کمپرسور کوپلند DWMچه نوع کمپرسوری است؟

 

محل نصب کمپرسور اسکرال کوپلند کجاست؟

 

این نوع کمپرسورهای کوپلند همانند سایر کمپرسورها در چرخه سرکنندگی  بعد از اواپراتور و قبل از کندانسور نصب می‌شوند. کمپرسورهای تبریدی در سیستم‌های سرمایشی انواع مختلفی دارند، از جمله پیستونی، اسکرو، اسکرال، روتاری و   سایر مدل‌های دیگر.

کمپرسورهای اسکرال کوپلند چگونه کار می‌کنند؟

 

تیم مهندسی تحقیق و توسعه شرکت کوپلند  اقدام به طراحی و تولید کمپرسورهایی می‌کند که هم پای تکنولوژی و فناوری مدرن می‌باشد. این نوع کمپرسورها  از دوام بالا، راندمان کاری بسیار عالی و مصرف برق پایینی برخودار هستند.

این نوع کمپرسور در ساختار خود دارای دو قطعه مارپیچی است؛ که یکی از آن‌ها ثابت بوده و قطعه دیگر هم مرکز با قطعه ثابت دوران می‌کند. توجه کنید که انرژی لازم برای دوران صفحه مارپیج با استفاده یک موتور الکتریکی تامین می‌شود.

دارای یک منفذ ورودی است که ماده سرد کننده از طریق آن وارد مارپیچ می‌شود. در ادامه چرخه یک صفحه مارپیچ دوران داده می‌شود که در نتیجه مسیر حرکت سیال مبرد تنگ تر می‌شود و سبب فشرده شدن ماده سردکننده می‌گردد. بعد از فشرده شدن سیال مبرد و در مسیر حرکت خود به قسمت خروجی رسیده و به دلیل داشتن فشار بالا از کمپرسور خارج می‌گردد.

کمپرسور اسکرال کوپلند چه ویژگی‌هایی دارد؟

این مدل از کمپرسورهای کوپلند دارای هزینه‌ی بهره ‌برداری مناسب برای سیستم‌های تهویه مطبوع، چیلرها، پمپ‌های گرما، نصب‌ شونده روی بام (roofdryer)، خشک‌ کن (dryer)، سردسازی فرایند و مولتی اواپراتورها می‌باشند. همچنین دارای  ویژگی‌های فراوانی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • کنترل دقیق فشار مکش
  • رطوبت و کنترل دمای فوق‌العاده جهت راحتی بهتر انسان
  • طراحی آسان
  • صدای بسیار پایین
  • بازدهی و قابلیت اطمینان بالا
  • بالاترین عملکرد در بار کامل (EER/COP)
  • تطبیق کامل ظرفیت و توان مصرف در بار دل‌خواه، ایجاد بازده انرژی بهینه
  • بیشترین گستره‌ی نوسان (modulation) پیوسته از 10% تا 100%

کمپرسورهای اسکرال نیازی به اینورترهای پیچیده و با قیمت بالا نداشته و به علت داشتن توان بالا از ایجاد تداخل الکترومغناطیس جلوگیری می‌کند. همچنین دارای سیستم روغن بهینه هستند؛ زیرا در تمام کل زمان فعالیت، آن‌ها با سرعت کامل کار می‌کنند بدون اینکه جریان روغن به یاتاقان‌ها کاهش یا قطع شود.

 

انواع مدل‌های کمپرسور اسکرال کوپلند

 

از این نوع کمپرسور کوپلند سری‌ها و مدل‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می‌شود. این مدل‌ها شامل سری   ZR، ZB، ZS،  ZBD و ZF  بوده و می‌توانند با گازهای سرد کننده مختلفی استفاده شوند. این گازها شامل گازهای R22، R134a، R407c و R401aمی‌باشند.

 

انواع مختلف کمپرسورهای اسکرال کوپلند

 

این نوع کمپرسورهای برند کو پلند دارای انواع گوناگونی با ظرفیت‌ها و سرعت‌های متفاوت هستند؛ در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

  • مدل‌های سرعت ثابت از 2 تا 40 اسب
  • مدل‌ها دو مرحله‌ای از 2 تا 10 اسب
  • مدل‌های دیجیتال با کنترل ظرفیت از 10 تا 100٪ در ظرفیت‌های 3 تا 15 اسب
  • مدل‌های سرعت متغییر از 2 تا 15 اسب

چگونه کمپرسور‌های اسکرال کوپلند انتخاب کنیم؟

 

مراحل انتخاب کمپرسور کوپلند دارای سه مرحله بوده که در ادامه به ترتیب بیان می‌کنیم.

1.تعیین دمای اواپراتور و کندانسور

2.انتخاب گاز مبرد مناسب و هزینه گاز و مسایل زیست محیطی

3.تعیین بار برودتی

 

مقایسه کمپرسور اسکرول کوپلند با کمپرسور پیستونی

 

برای مقایسه کمپرسورهای اسکرول کوپلند با کمپرسورهای پیستونی باید گفت که، نسبت به کمپرسورهای پیستونی دارای حرکت کمتری هستند و بنابراین تولید ارتعاشات در آن‌ها نیز کم می‌باشد. همچنین میزان آلودگی صوتی در کمپرسور اسکرول نسبت به پیستونی پایین تر است و حرکت جریان گاز مبرد یکنواخت تر می‌باشد. کمپرسورهای اسکرال کوپلند از لحاظ بازدهی نسبت به کمپرسور پیستونی دارای عملکرد بالاتری هستند.

می توانید با مراجعه به قسمت مقالات سایت سلام سرما از سایر مطالب مرتبط با انواع کمپرسورها بهره مند شوید. همچنین در این بخش به معرفی انواع کمپرسورهای سایر برندها شامل برند دانفوس نیز پرداخته شده است. بصورت مجزا و تفکیک شده تمام کمپرسورها مورد بررسی قرار گرفته اند.

 

چرا در چرخه تبرید در کمپرسور باید گاز مبرد فشرده سازی شود؟

 

در سیستم‌ها و دستگاه‌های سرمایشی، چرخه تبرید ایجاد شده در کمپرسور سبب فعالیت آ‌ن‌ها می‌شود.

کمپرسورها در چرخه تبرید این سیستم‌ها وظیفه دارد گاز یا ماده سرد کننده را فشرده کرده و سبب تولید سرما در این دستگاه‌های سرمایشی شود.

فشرده سازی گاز مبرد در این سیستم‌ها به دو دلیل انجام می‌گیرد. 1.وقتی فشار سیال مبرد بالا می‌رود باعث افزایش دمای تقطیر سیال شده و مبرد در دمای محیط و در کندانسور به مایع تبدیل می‌شود. دلیل دیگر گاز سرد کننده جهت جریان داشتن در مسیر چرخه به انرژی نیاز دارد، که کمپرسور این انرژی را تولید می‌کند.

جمع‌بندی بحث کمپرسور اسکرال کوپلند

این نوع کمپرسورها همانند سایر کمپرسورهای برندهای مختلف دیگر در چرخه تبرید بعد از اوپراتور و قبل از کندانسور نصب می‌گردد. همچنین کاربردهای زیادی در سیستم‌های سرمایشی خانگی، تجاری و نیمه صنعتی دارد و از عملکرد و بازدهی بالا و کیفیت عالی برخوردار است.

در این مقاله به معرفی سری‌های گوناگون این کمپرسور و نحوه عملکرد آن پرداخته شد. همچنین با کمپرسور پیستونی مقایسه مختصری صورت گرفت و متوجه شدیم نسبت به کمپرسور پیستونی دارای مزایای بیشتری است. همچنین علت فشرده سازی گاز مبرد در چرخه تبرید مورد بررسی قرار گرفت و دو دلیل برای فشرد سازی گاز بیان شد.

 

معرفی کمپرسور پیسونی بیتزر

به اشتراک بگذارید..