کاربرد اویل سپراتور و نقش آن در سیکل تبرید سیستم های تهویه مطبوع

اویل سپراتور برای حذف روغن از خط لوله و جلوگیری از ورود آن به سیکل های تبریدی کاربرد دارد. این قطعه بعد از کمپرسور نصب می شود و نقش جدا کردن روغن از گاز را انجام می دهد. این قطعه باعث دخیره روغن در کارتر کمپرسور شده و میزان استفاده روغن در کمپرسور را کاهش می دهد.

همچنین از ورود روغن به خط لوله جلوگیری می کند. این روغن جداسازی شده می تواند در روغن کاری قطعات متحرک سیستم استفاده شود و در نتیجه سبب افزایش عملکرد دستگاه می گردد. برای آشنایی بیشتر با طرز کار و نقش اویل سپراتور در چرخه تبرید با ما همراه باشید.

معرفی انواع اویل سپراتور کستل

اویل سپرا تور ساخت شرکت کستل است که در مدل های گوناگونی مانند 5540-4، 5540-7، 5540-9، 5540-11 و 5540-13 به بازار عرضه می شود. هر نوعی از اویل سپراتورها دارای اطلاعات فنی منحصربفرد است و با دیگری متفاوت می باشد. مثلا اویل سپراتور مدل 5540، به شکل هرمتیک و بسته می شود، اتصالات آن به صورت جوشی است، این اویل سپرا تور را نمی توان از سیستم جدا کرد و می توان از محل اتصالات لوله ها آن را برش داد. همچنین در مورد مدل اویل سپراتور 5520 باید بگوییم که قابلیت جداشدن و تخلیه دارند.

اویل سپرا تور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

در هر سیستم سرمایشی یک قطعه فلزی وجود دارد؛ که از سه قسمت بدنه، صفحه فلزی و شناور کننده ساخته شده است. وظیفه این صفحه فلزی جدا کردن روغن است.
برای اینکه بدانیم کار اویل سپراتور چیست باید بگوییم که نقش کمپرسور فشرده کردن گاز یا سیال سرد کننده است. مقداری روغن در هنگام فشرده سازی همراه گاز وارد کمپرسور می شود. به هنگام خروج گاز این روغن نباید از کمپرسور خارج شود؛ بنابراین برای جلوگیری از بیرون رفتن روغن باید از اویل سپراتور استفاده کرد.
اویل سپراتور علاوه براینکه وظیفه جدا سازی روغن و گاز را برعهده دارد؛ سبب حذف روغن از لوله ها و صفحات اواپراتور و کندانسور ‌می شود. همچنین روغن جمع شده در اویل سپراتور به کارتر کمپرسور بر می گردد و در روغن کاری اجزای متحرک به کار می رود که باعث افزایش عملکرد سیستم می‌ گردد.

اویل سپراتور چگونه نصب می‌شود؟

محل نصب اویل سپراتور در دستگاه های برودتی در فاصله بین کمپرسور و کندانسور است. نقش اویل سپرا تور در چرخه تبرید، جداسازی روغن و مبرد می باشد. به همین دلیل این قطعه باید بعد از کمپرسور نصب گردد تا در نتیجه مانع خروج روغن از کمپرسور شود.
اویل سپراتور به صورت عمودی و قبل از کندانسور نصب می گردد و بین این قطعه و کندانسور یک شیر یک طرفه یک چک ولو قرار دارد. وظیفه این شیر یک طرفه ممانعت از برگشت گاز از کندانسور می باشد.
روغنی که در اویل کمپرسور نگه داشته می شود، می تواند دوباره به کمپرسور برگردد و در قسمت کارتر ذخیره شود. این روغن دارای دو مزیت است؛ یکی برای روغن کاری استفاده می شودو باعث افزایش و بهبود عملکرد می گردد. دیگر اینکه باعث صرفه جویی در مصرف روغن کمپرسور می شود.

جهت نصب درست اویل سپرا تور باید نکات مهمی را مدنظر قرار داد.

1. اویل سپرا تور باید نزدیک کمپرسور و در معرض دمای دهش کمپرسور باشد.
2. از عایق حرارتی یا هیتر برای جلوگیری از کاهش دما قبل از اویل سپراتور استفاده می‌شود.
3. بهتر است از رسیور و سایت گلس در خط برگشت روغن از اویل سپراتور استفاده شود تا از کارکرد صحیح اویل سپراتور اطمینان حاصل شود.

مکانیسم عملکردی اویل سپرا تور چگونه است؟

گاز و روغن ترکیب شده از ورودی اویل سپرا تور با سرعت بالا وارد می شوند. یک سطح پوسته مانند به عنوان یک مانع در ورودی اویل سپراتور جهت کاهش سرعت ترکیب روغن و گاز قرار دارد. در اثر برخورد جریان گاز و روغن به مانع، قطرات روغن که سنگین تراند از گاز جدا شده و در مخزن مخصوصی ذخیره می شوند. به مرور که سطح روغن ذخیره شده به حد معینی رسید و محفظه پر شد باید این روغن به سمت کمپرسور رفته و محفظه تخلیه شود.

برای این کار شناور مخصوصی که در محل قرار دارد باید به طرف بالا حرکت کند تا راه جریان روغن به کمپرسور باز شود. ولی روغن نمی تواند به صورت خودکار به کمپرسور وارد شود؛ بنابراین از قسمت بالای کمپرسور یک فشار خارجی به روغن وارد می شود. در نتیجه به دلیل اینکه فشار در کارتر کمپرسور فشار کمتری دارد، روغن از مکان با فشار بالا به سمت کارتر که فشار کمتری دارد جریان می یابد.
جهت حفظ انرژی جنبشی ذرات روغن توصیه می شود خط لوله را تا پیش از رسیدن به این قطعه عایق بندی کرد یا حتی از دستگاه های گرم کننده استفاده کرد.

کاربردهای اویل سپراتور کستل

از این قطعه می توان در در سیستم های تبرید تجاری، صنعتی و تهویه مطبوع استفاده کرد. وظیفه اویل سپراتور در محل خروجی کمپرسور، جدا کردن روغن و سیال سرد کننده است. استفاده از روغن در کمپرسور باعث افزایش عملکرد قطعات متحرک شده و به کاهش لرزش و صدای کمپرسور کمک می کند.

مشخصات و ویژگی های اویل سپراتور کستل

همانطور که قبلا گفتیم محل قرار گیری اویل سپراتور در چرخه تبرید، بین کندانسور و کمپرسور به شکل عمودی نصب می شود. در ادامه به برخی از ویژگی ها و قابلیت های اویل سپراتور می پردازیم.

1. سازگاری اویل سپراتور با مبردهای R507، R404A، R314a، R410A، R407C و R22.
2. محدوده دمای مجاز مبرد بین 10- تا 130 (TS) می باشد.
3. جنس بدنه اویل سپراتور فلنج است.
4. جنس پوسته این قطعه از فولاد می باشد.
5. طول عمر و دوام استفاده از این قطعه زیاد است.

چرا اویل سپراتور در نزدیک کمپرسور نصب می شود؟

برای پاسخ به این سوال چندین علت وجود دارد که در ادامه بیان می کنیم. برای جدا سازی روغن از یک دیسک فشار شکن استفاده می شود؛ که باعث حرکت سریع روغن و گاز می شود. هرچه جداساز از کمپرسور دورتر باشد، افت فشار پس از عبور از آن بیشتر شده و در نتیجه سرعت سیال مبرد نیز در هنگام عبور کاهش می یابد. کهاین کاهش سرعت می تواند باعث برگشت گاز و مختل شدن سیکل تبرید شود.
در طراحی اویل سپراتور و برای بازگرداندن روغن به داخل مخزن کمپرسور از اختلاف فشار این دو جزء استفاده می شود. بنابراین هرچه جداساز به کمپرسور نزدیک تر باشد، هم اختلاف فشار بهتر لحاظ می شود و هم اینکه نیازی به لوله کشی گسترده در سیستم فرایند نخواهد بود.

رعایت نکات مهم جهت بهبود عملکرد اویل سپرا تور

برای اینکه اویل سپراتور کارکرد بهتری در سیکل تبرید داشته باشد باید در هنگام نصب آن نکاتی را مد نظر قرار دارد.
1.از لحاظ عملکردی اویل سپرا تور در ارتباط مستقیمی با کمپرسور است؛ بنابراین هرچه به محل نصب آن به کمپرسور نزدیک تر باشد باعث افزایش عملکرد آن می گردد.
2. استفاده از عایق‌های مخصوص حرارتی و یا دستگاه‌ های گرم کن قبل از نصب این قطعه، برای جلوگیری از هدر رفت انرژی.
3. استفاده از یک رسیور و یا سایت گلس در مسیر برگشت روغن جهت بررسی وضعیت روغن و کنترل عملکرد اویل اسپراتور. در نتیجه می توان از بهینه بودن کارکرد این قطعه و یا بروز مشکلات احتمالی در طی فرآیندهای دستگاه های سرمایشی مطلع شد.
4. باید دقت کرد که اندازه ورودی اویل سپرا تور با درگاه ورودی کمپرسور کاملاً هم اندازه باشد.

به اشتراک بگذارید..