هرآنچه باید از سردخانه خرما بدانید

خرما یک میوه بسیار محبوب بین مردم ایران می‌باشد. این میوه که جز میوه‌های گرمسیری به حساب می‌آید که به میزان بسیار زیاد در کشور ما تولید می‌شود. اما همه این خرمای تولید شده وارد بازار نمی گردد و مقداری از آن به سردخانه منتقل می‌شود. خرما هم مثل بقیه میوه‌ها نیازمند شرایط خاص نگهداری در سردخانه می‌باشد. در این مقاله از سلام سرما شرایط نگهداری خرما در سردخانه و در کل هر چیزی که باید در مورد سردخانه خرما بدانید را بررسی می‌کنیم.

سردخانه خرما

در صورتی که بخواهید خرما را به مدت طولانی نگهداری کنید، میبایستی از سردخانه خرما استفاده کنید. نگهداری این میوه در سردخانه باعث می‌شود میوه با کیفیت بالا باقی بماند. نگهداری خرما در سردخانه از رشد میکروارگانیسم‌های فاسد کننده جلوگیری می‌کند و همچنین باعث می‌شود آب موجود در درون خرما کم نشود. بعضی از انواع خرما به مدت طولانی در سردخانه باقی می‌مانند ولی بعضی از انواع دیگر را نمی توان برای مدت طولانی در سردخانه نگه داشت.

سردخانه صنعتی خرما

یکی از انواع روش‌های نگهداری خرما، نگهداری آن در سردخانه صنعتی خرما می‌باشد. این سردخانه برای نگهداری‌های بلند مدت خرما به کار می‌رود در این روش ابتدا باید خرما را درون سردخانه قرار داد و سپس دمای سردخانه را پایین آورد. روش حفظ کردن خرما در دمای پایین باعث می‌شود که تغییرات شیمیایی و تغییرات خواص خرما که موجب خراب شدن و فاسد شدن آن می‌شود بسیار کاهش پیدا کند و درنتیجه خرما در دمای پایین بتواند برای مدت زیاد با کیفیت بالا و سالم بماند.

مواد معدنی موجود در خرما عبارتند از: روی، آهن، منگنز و پتاسیم. همچنین این محصول دارای ویتامین‌های فراوانی مانند ویتامین e ویتامین آ و ویتامین b می‌باشد. یکی از نکاتی که در قرار دادن خرما در سردخانه باید رعایت کنید این است که بهتر است خرما‌ها را در حداقل دمای محیطی از درخت جمع آوری کنید. بهترین زمان برای این کار ابتدای صبح می‌باشد؛ چون در این دما خرما در گرما را به خود جذب نکرده است. به عبارتی بهتر هرچقدر دمایی که خرما را برداشت می‌کنید با دمایی که درون سردخانه نگهداری می‌کنید فاصله کمتری داشته باشد، خرما با کیفیت بهتری در سردخانه نگهداری می‌شود و همچنین با کیفیت بهتری به بازار عرضه می‌شود.

زمانی که می‌خواهید خرما را به بازار عرضه کنید، اگر فاصله بازار از فاصله سردخانه خرمای شما دور باشد، بهتر است که ابتدا خرما را در دمای ۲ درجه سانتیگراد تا ۸ درجه سانتیگراد در سردخانه نگهداری کنید و بعد به بازار بفرستید. همچنین می‌توانید برای انتقال دادن خرما به بازار از سردخانه ماشین استفاده کنید.

فن کندانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

دلایلی که بیانگر نیاز به سردخانه خرما است

   جلوگیری از فاسد شدن خرما

دقت کنید که بعد از برداشت خرما از درخت، حتماً به صورت سریع و بلافاصله آن را به سردخانه منتقل کنید؛ زیرا باقی‌ماندن خرما‌های برداشت شده در هوای گرم، باعث می‌شود که آنها فاسد شوند. در نتیجه باید بدون هیچ تاخیری و به صورت سریع آنها را به سردخانه انتقال دهید.

 خرما محصولی است که در همه فصول متقاضی دارد

زمان برداشت خرما در فصل تابستان و نیمه تیرماه شروع می‌شود و این زمان تا اوایل مهرماه ادامه پیدا می‌کند. همچنین خرما میوه ای است که در مناطق گرمسیری ایران پرورش پیدا می‌کند. در نتیجه بهتر است برای نگهداری آن و عرضه آن در تمام فصول سال به بازار  از سردخانه خرما استفاده شود؛ زیرا در هشت ماه باقی مانده از سال نیز بازار نیاز به این محصول دارد.

حفظ خرما در سردخانه برای جلوگیری از کاهش رطوبت محصول

میدانید خرما میوه ای است که دارای رطوبت‌های متفاوتی می‌باشد و انواع مختلفی از خرما وجود دارد. در نتیجه باید رطوبت موجود در این میوه تا زمانی که می‌خواهد به بازار عرضه شود در آن باقی بماند. اگر این اتفاق نیفتد کیفیت خرما افت پیدا می‌کند.

برای صادرات خرما باید آنها را در سردخانه خرما نگهداری کرد

ممکن است بدانید که بیشتر از نیمی از محصولات برداشته شده از درخت خرما به کشورهای دیگر صادر می‌شود. این کشور‌ها قوانین سختگیرانه تری برای دریافت واردات دارند و برای آنها مهم است که خرمای سالمی را تحویل بگیرند. در نتیجه برای حفظ کیفیت این محصول باید آن را در سردخانه خرما نگهداری کرد تا بتواند از استانداردهای صادرات خرما پیروی کند.

چیلر تراکمی چیست؟ | معرفی اجزای چیلر تراکمی

خرما با چه شرایطی در آن سردخانه نگهداری می‌شود

از آنجایی که میوه خرما انواع مختلفی دارد، در نتیجه برای نگهداری آن نیز به شرایط متفاوتی نیاز است. برای مثال خرمایی مانند رطب عسلی به دلیل داشتن رطوبت زیاد، باید در دمای پایین تری نسبت به سایر انواع خرماها نگهداری شود تا از فساد و خرابی آن جلوگیری شود.  همچنین نوع دیگری از خرما، خرمای زاهدی است که نمی توان آن را مدت زیادی نگهداری کرد. نگهداری طولانی مدت آن باعث خراب شدن محصول و زیاد شدن حشرات می‌شود. با وجود اینکه خرما‌ها با شرایط متفاوتی باید نگهداری شوند، اما می‌توان به صورت کلی چند قانون را برای نگهداری خرما در سردخانه بیان کرد:

دمای سردخانه خرما باید کنترل شود

محصولات متفاوت، نیاز به دمای متفاوتی در سردخانه دارند. خرما یکی از محصولاتی است که به این فاکتور بسیار حساس است و باید به صورت کامل آن را کنترل کرد و اگر دمای بدون کنترل به آن وارد شود، این محصول آسیب می‌بیند. برای مثال اگر خرما را در سردخانه نگهداری کنید و سپس آن را به محیطی ببرید که اختلاف دمای هوا و دمای سردخانه بسیار زیاد باشد؛ یا مثلاً دمای سردخانه را به صورت ناگهانی تغییر زیادی بدهید، این محصول آفت می‌زند و خراب می‌شود و تمامی محصول شما از بین می‌رود. پس بهتر است که خرما را در ابتدای صبح برداشت کنید و با همان دمایی که آن را برداشت کردید به سردخانه انتقال دهید.

 هوای مرطوب در سردخانه خرما اهمیت زیادی دارد

نکته دیگری که علاوه بر دمای سردخانه در نگهداری خرما اهمیت دارد، سیستم تهویه مناسب در سردخانه خرما است. عدم وجود سیستم تهویه مناسب، خسارات جبران ناپذیری به محصول شما وارد می‌کند. تهویه مناسب یعنی باید هوای پاک و تازه‌ای در بین قفسه‌ها و پالت‌ها عبور و مرور کند تا یک وضعیت پایدار و با ثبات در سردخانه به وجود بیاید. سرعت گردش هوای خنک نیز در سر خانه اهمیت دارد. این هوای خنک باید با سرعت یکسان و به صورت یکنواخت در سرتاسر فضای قفسه بندی شده سردخانه حرکت داشته باشد.

 چیدمان خرما و فاصله گذاری آن در سردخانه اهمیت

نکته مهم دیگری که در سردخانه خرما باید به آن دقت شود، نحوه چیدن محصولات در سردخانه است. اگر این محصول به درستی چیده نشود، باعث خراب شدن تمام محصولات یا نیمی از آن می‌شود. در نتیجه فردی که مسئول چیدمان خرما در قفسه‌ها است باید تجربه کافی در این زمینه داشته باشد.

 محیط سرخانه باید از نظر بهداشتی مناسب باشد

بهداشت اصلی اساسی در نگهداری تمام محصولات و مواد خوراکی می‌باشد. زیرا به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است. خرما یکی از محصولاتی است که حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع دارد؛ در نتیجه سلول‌هایی که در آن خرما نگهداری می‌شود، باید دارای عایق بندی مناسبی باشند که تبادل دما با محیط بیرون نداشته باشند. این محیط باید نور کافی داشته باشد و از هرگونه حشره و میکروب علری بیماری بوده و به طور مرتب و مستمر کنترل شود.

 مدت زمان نگهداری خرما در سردخانه

مدت زمان نگهداری خرما در سردخانه نباید خیلی زیاد و نه خیلی کم باشد. باید به اندازه ای باشد که به مقدار کافی به خرما سرمایش داده شود تا این محصول با رطوبت و کیفیت مناسب باقی بماند. همچنین زیاد شدن مدت نگهداری آن در سردخانه نیز باعث افت کیفیت آن خواهد شد.

نکاتی که در خرید سردخانه خرما دارای اهمیت است

اگر خواهان خرید سردخانه خرما هستید، باید قبل از خرید آن به چندین نکته دقت کنید. باید پرسنلی را استخدام کنید که در این زمینه تجربه داشته باشند و بتوانند سردخانه را با دمای مناسب، نور مناسب و تمیز نگه دارند.همچنین سردخانه خرما باید در مکانی باشد که عبور و مرور زیادی در آن صورت نپذیرد و این مکان باید عاری از وجود میکروب باشد.نکته دیگر این است که باید مکان سردخانه خرما از آلودگی‌های متفاوت و گازهای سمی و خطرناک به دور باشد.

چه زمانی باید خرما را به سردخانه ارسال کرد؟

خرما را باید زمانی به سردخانه ارسال کرد که رنگ آن قهوه ای تیره یا کهربایی باشد.رطوبت محصول در زمان ارسال آن به سردخانه باید حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد باشد.بیشتر سردخانه‌های خرما در استان‌های کرمان بوشهر و هرمزگان وجود دارند و این استان‌ها پتانسیل ساخت سرخانه را دارند.معمولاً خرما‌هایی که نرم هستند در سردخانه نگهداری می‌شوند. خرما به سه دسته عمده خشک، نیمه خشک و نرم تقسیم بندی می‌شود.اگر رطوبت خرما در زمان ارسال آن به سردخانه بیش از ۲۰ درصد باشد باید ابتدا فرایند رطوبت گیری بر روی آن انجام شود.

فن چیلر چیست و انواع فن کویل و کاربردهای آن

به اشتراک بگذارید..