آشنایی با انواع کمپرسورهای اسکرال بیتزر

بیتزر، یکی از معروف ترین تولید کنندگان کمپرسور‌های برودتی است. این شرکت در آلمان واقع می‌باشد و بیش از ۸۰ سال در این صنعت فعالیت کرده است. تجهیزات تهویه مطبوع و تجهیزات برودتی آن بسیار با کیفیت می‌باشد. کمپرسورهای اسکرال بیتزر یکی از انواع مختلف محصولاتی است که این شرکت آن را تولید می‌کند. سلام سرما در این مقاله به معرفی و بررسی انواع کمپرسورهای اسکرال بیتزر می‌پردازیم.

وجود یک کمپرسور در یک سیستم تبرید تراکمی لازم است. کمپرسور‌ها در سیستم‌های برودتی دو وظیفه مهم بر عهده دارند که این وظیفه آن‌ها با افزایش فشار به وقوع می‌پیوندد.  وظیفه اول این است که دمای تقطیر مبرد را افزایش می‌دهند. با افزایش در دمای محیطی مبرد می‌تواند به مایع تبدیل شود. وظیفه دوم این است که  انرژی مورد نیاز را به مبرد می‌دهند تا مبرد بتوانند مسیر سیکل خود را بپیماید. در حقیقت قلب یک سیستم برودتی کمپرسور می‌باشد.

مکانیسم فشرده سازی، معیاری است که کمپرس‌ها بر اساس آن در چند گروه دسته بندی می‌شوند. یکی از انواع این گروه‌ها، نوع اسکرال کمپرسورها می‌باشد. دو صفحه مارپیچی در کمپرسورهای اسکرال وجود دارد که یکی از آنها  دوار است و دیگری به صورت ثابت قرار می‌گیرد. به منظور به چرخش درآوردن صفحه دوار، از انرژی تولید شده از یک موتور الکتریکی استفاده می‌شود.

زمانی که دوران صفحه آغاز می‌شود، مبرد از طریق منافذ مخصوصی به داخل مکیده می‌شود. پس از این که  مبرد یک مسیر مارپیچ را طی کرد، فضا رفته کوچکتر می‌شود و در نتیجه مبرد فشرده می‌شود و از سمت منافذ خروجی تخلیه می‌شود. کمپرسورهای اسکرال ویژگی‌های متفاوتی دارند که عبارتند از:

  1. کمپرسورهای اسکرال بیتزر دارای ارتعاشات کمی می‌باشند.
  2. تعداد قطعات متحرک در این کمپرسورها کم است.
  3. جریانی که مبرد در این کمپرسورها دارد یکنواخت می‌باشد.
  4. از نظر سر و صدا کمپرسورهای اسکرال آلودگی صوتی کمی ایجاد می‌کنند.

انواع کمپرسورهای اسکرال بیتزر

همانطور که گفتم یکی از تولیدکنندگان کمپرسورهای اسکرال شرکت بیتزر است. ویژگی مهم کمپرسورهای اسکرال بیتزر، طراحی بسیار دقیق، کیفیت بالا، قابلیت اطمینان بالا، استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و مصرف انرژی پایین آنها می‌باشد. کمپرسورهای اسکرال بیتزر در پنج گروه دسته بندی می‌شوند:

  1. کمپرسور اسکرال بیتزر هرمتیک
  2. کمپرسور اسکرال بیتزر اوربیت پلاس
  3. کمپرسور اسکرال بیتزر اوربیت فیت
  4. کمپرسور اسکرال پیکسل اوربیت تاندم
  5. کمپرسور اسکرال بیتزر سمی هرمتیک

سری هرمتیک کمپرسور اسکرال بیتزر

در سیستم‌های تهویه مطبوع و همچنین در هیت پمپ‌های حرارتی استفاده از کمپرسورهای هرمتیک بیتزر بسیار مناسب است. این کمپرسورها به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  1. کمپرسورهای هرمتیک بیتزر سری ESH
  2. کمپرسور‌های هرمتیک بیتزر سری ESH TANDEM. این مدل معمولا به صورت دو کمپرسوری طراحی شده‌اند.
  3. و کمپرسورهای هرمتیک بیتزر سری ELH و ELA، این کمپرسورها در مصارف خاصی مانند حمل و نقل استفاده می‌شوند. طراحی این کمپرسورها به صورت افقی است.

ویژگی این سری از کمپرسورهای بیتزر اسکرال موارد زیر می باشد:

  1. ظرفیت خنک کنندگی بالا
  2. دارای قابلیت اطمینان
  3. سر و صدای بسیار کم
  4. بازده انرژی بسیار بالا

مبردهایی که در سری هرمتیک کمپرسورهای اسکرال بیتزر استفاده می شوند عبارتند از:

  1. R507A
  2. R404A
  3. R407A
  4. R134A
  5. R22

سری اوربیت پلاس کمپرسور اسکرال بیتزر

موتوری که در کمپرسورهای اوربیت استفاده می‌شود، LSPM می‌باشد. ین موتور بازدهی کمپرسور‌ها را ۸ درصد افزایش می‌دهد و پنج درصد به توان برودتی آنها اضافه می‌کند. مصرف برق موتور این کمپرسورها در برابر موتور‌های معمولی ۹ درصد کمتر است. از این کمپرسور در سیستم های تبریدی استفاده می شود. کمپرسورهای اسکرال بیتزر اوربیت پلاس از مبردهای زیر استفاده می‌کنند:

  1. R452B
  2. R32
  3. R410A
  4. R454B

سری اوربیت فیت کمپرسور اسکرال بیتزر

تزریق منعطف مبرد، فناوری جدیدی است که در کمپرسورهای سری اوربیت فیت اسکرال از آن استفاده می‌شود. وجود این فناوری ضریب عمل کرده COP را 30 درصد افزایش داده است. همچنین باعث شده است که ضریب عملکرد EER نیز ۵ درصد افزایش داشته باشد. مبردهایی که در این کمپرسور استفاده می‌شوند عبارتند از:

  1. R452B
  2. R32
  3. R410A
  4. R454B

سری تاندم بیتزر کمپرسور اسکرال

در کمپرسورهای اسکرال سری تاندم، ۲ و ۳ کمپرسور وجود دارد؛ که این کمپرسور‌ها به صورت سری بسته می‌شوند. سری بسته شدن این کمپرسور‌ها باعث می‌شود که کارهایی مانند روغن کاری و کنترل ظرفیت در آن‌ها بهبود پیدا کند و در نتیجه باعث می‌شود در هزینه‌ها صرفه جویی شود. همچنین وزن این کمپرسوها پایین است و سر و صدای کمی نیز تولید می کنند. این مدل از سری کمپرسورهای اوربیت تاندم دارای کارایی بالایی می باشند. کاربرد این مدل از کمپرسورهای اسکرال در سیستم های تهویه مطبوع و سیستم های تبریدی می باشد.

سری سمی هرمتیک کمپرسور اسکرال بیتزر

سری سمی هرمتیک کمپرسورهای اسکرال بیتزر دارای طراحی خاصی هستند. این طراحی باعث می‌شود که آنها افزایش دمای کمی داشته باشند و در نتیجه استفاده از آنها در سیستم‌های تبرید و تهویه مناسب باشد.

به اشتراک بگذارید..