کمپرسور های کامپکت اسکرو

آنچه دربارۀ کمپرسور های اسکرو می‌دانیم، این میباشد که کمپرسورهای اسکرو نسبت به دیگر کمپرسورها کم حجم تر بوده، توان بیشتری دارند و سروصدای کمتری هم تولید می نمایند. به همین خاطر امروزه در صنعت های مختلف از کمپرسورهای اسکرو به کارگیری می گردد. اکنون می‌خواهیم در‌این نوشته‌ی علمی به سراغ نوع خاصی از کمپرسورهای اسکرو، یعنی کمپرسور کامپکت اسکرو برویم. این نوع خاص از کمپرسورها برای فرایندهای صنعتی کوچک و ایجاد هوای فشرده در وسعت کمتر گزینه به کار گیری قرار میگیرند. در ادامه در تلاش هستیم با عملکرد این کمپرسور ها بیشتر آشنا شویم و مورد ها استفادۀ آن را بشناسیم.

کمپرسورهای اسکرو
معرفی اولیه کمپرسورهای اسکرو

راه‌اندازی خط هوای فشرده و نداشتن فضای کافی

 

یکی معضلاتی که سوله های تولیدی کوچک با آن روبرو میباشند، مسئلۀ فضاست. هم اکنون فرض نمائید در یک فضای کوچک کارگاهی بخواهید از یک خط لولۀ هوای فشرده هم به کارگیری نمائید. از جمله بخواهید یک کمپرسور، یک درایر و یک مخزن را در ساختمانی کوچک جا دهید. حتی در حالتی که خریداران تنها بخواهند از یک کمپرسور به تنهایی هم استفاده نمایند، باز مسئلۀ اشغال گستردۀ محیط مدام یک نقص‌ بزرگ میباشد. مسئلۀ دیگر نحوۀ لوله کشی میان همین تعدادی دستگاه معمولی میباشد. اکثر وقت ها عدم شناخت با جایابی دستگاه ها و گسترده کردن خطوط لوله، منجر می گردد که وسعت متعددی از سوله ها به وسیله خطوط هوای فشرده گرفته شود. به همین خاطر امروزه تولیدکننده های کمپرسور و طراحان خطوط لولۀ هوای فشرده به فکر راه‌اندازی کمپرسورهای سری کامپکت افتاده اند. که کمپرسور کامپکت اسکرو نیز یک کدام از همین محصولات میباشد.

 

شناخت با کمپرسور کامپکت اسکرو

 

در پباده سازی کمپرسورهای کامپکت اسکرو مسئلۀ محیط گزینه توجه طراحان صنعتی قرار گرفته، تلاش گردیده تا با در لحاظ گرفتن این مورد، کلیه دستگاه های لازم برای راه اندازی یک سیستم خط لولۀ هوای فشرده، در یک دستگاه انباشته شده و اصطلاحاً به صورت «فضای فشرده» یا این که به عبارتی کامپکت ساخت و پباده سازی شوند. در پباده سازی یک کمپرسور کامپکت اسکرو، قسمت های مختلف در کنار هم و روی هم سوار میگردند. طوری که نیاز به لوله کشی نیز به دست کم ترازو ممکن رسیده، عملاً چیزی در حدود پنجاه درصد از حجم اشغال شدۀ سیستم کاسته می‌گردد. در‌این سری، کمپرسور، درایر و میکروفیلترها به طور کاملً بر روی مخزن کمپرسور نصب می گردند. به خاطر نزدیکی این قطعات به هم، در نتیجه نیاز به خط لولۀ عظیم ای هم نبوده و در نتیجه، خط لولۀ هوای فشرده در کمترین فضای ممکن ساخت می‌شود. پباده سازی این دستگاه به نحوی میباشد که خریدار نیاز به تخصص خاصی هم ندارد و صرفا کافی میباشد دستگاه را به برق متصل کرده و از آن به کار گیری نماید.

 

پیشنهاد می شود مقاله کمپرسور پیستونی چیست؟ را نیز مطالعه نمایید.

 

مزایا و معایب کمپرسور کامپکت اسکرو

 

  • مزایا کمپرسور کامپکت اسکرو

هر دستگاهی که در صنعت پباده سازی و ایجاد میشود، طبیعتاً در کنار مزایای شمرده شده، معایبی نیز داراست. دستگاه کمپرسور کامپکت اسکرو نیز از این مسئله استثنا نیستند. مهم‌ترین مزیتی که برای کمپرسور اسکروی سری کامپکت می توان برشمرد، به عبارتی کاهش حجم دستگاه میباشد. در حالتی که قرار باشد یک خط لولۀ ایجاد هوای فشرده راه‌اندازی نمایید، در شرایط معمولی نیاز به فضای بزرگیخواهید داشت؛ امّا با بهره بردن از کمپرسورهای کامپکت، میتوانید تا حدود پنجاه درصد در به کارگیری از فضاها صرفه جویی نمائید. مسئلۀ آن‌گاه، حمل و نقل دستگاه های کمپرسور کامپکت میباشد. هنگامی در یک واحد صنعتی اقدام به راه‌اندازی سیستم ایجاد هوای فشرده میکنید، عملاً دیگر قابلیت جابه‌جایی سیستم ها نیست. اما سیستم های کامپکت را می اقتدار یک دستگاه سیار فرض کرد. به شکلی که درصورتی که نیاز به تغییر مکان باشد، به راحتی می توان جای دستگاه را تغییر داده و در فضای تازه گزینه به کار گیری قرار بگیرد. ساختمان کامپکت اسکروها نیز بسیار ساده میباشد. به نحوی که یوزرها این دستگاه، بعداز یک مطالعۀ مختصر دربارۀ ساز و عمل آن به آسانی میتوانند با آن کار کنند و اشتباهات احتمالی دستگاه را رفع کنند. نکتۀ دیگر اینکه در ساختمان کمپرسورهای اسکرو نسبت به بقیه کمپرسور های پیستونی یا این که روتاری، از قطعات متحرک کمتری مصرف شده و از معیار لرزش ها و راز و صداها کاسته شده است . به همین خاطر حتی در صورتی در دور و اطراف های کارگاهی کوچک از کمپرسور کامپکت اسکرو مصرف شود، از لحاظ صداهای ایجاد شده، مشکلات دست کم میزان ممکن خواهد بود.

مزایا و معایب کامپکت اسکرو
مزایا و معایب کمپرسور کامپکت اسکرو
  • معایب کمپرسور کامپکت اسکرو

امّا همین طور که گفتیم، در کنار این مزایا، معایبی نیز می توان برای کمپرسورهای سری کامپکت اسکرو لیست کرد. به عنوان مثال اینکه کمپرسورهای اسکرو معمولاً برای ساخت و ساز هوای فشرده در وسعت زیاد گزینه به کار گیری قرار می‌گیرند. امّا در سری های کامپکت عملاً از توان دستگاه کاسته شده، عملکرد دستگاه های مجزا را ندارد. در واقعیت کماکان نمی توان در کارخانه های وسیع و برای ساخت هوای فشرده در وسعت های زیاد از دستگاه های کامپکت استفاده برد. کمپرسورهای کامپکت اسکرو امکان هوادهی را تا حدود یازده متر مکعب دارا میباشند.

ساختمان کمپرسور کامپکت اسکرو
ساختمان کمپرسور کامپکت اسکرو

شکل پباده سازی کمپرسورهای کامپکت اسکرو بیتزر نسبت به کمپرسورهای اسکرو تغییری نکرده و ساختمان داخلی آنان به به عبارتی صورت میباشد. در واقعیت، وظیفۀ فشرده سازی سیال درین کمپرسورها همچنان بر عهدۀ دو رزوه میباشد که در دو جهت ساعتگرد و پادساعتگرد گردش می نمایند. سیال وارد ساختمان کمپرسور گردیده، در میان این دو رزوه پیش می رود. بعد از آن بر اثر جنبش متقابل این دو رزوه، سیال فشرده گردیده، به فشار متبوع می‌رسد؛ و در نهایت به خارج از کمپرسور هدایت می‌شود. مسئله دیگر امکان استندبای سیستم میباشد. کمپرسورهای کامپکت اسکرو نیز دارنده موقعیت Load/Unload می باشند. این امکان برای سوله های کوچک که تنها در زمان های مشخصی نیاز به تأمین فشار سیال دارا‌هستند، بسیار موءثر میباشد. اکثر زمان ها کمپرسورهای صنعتی، هنگامی که فشار سیال موردنیاز تأمین شد، خاموش گردیده و در طول افت فشار مجدداً فعال سازی می‌شوند. این موضوع سبب ساز ارتقاء مصرف انرژی گردیده و هزینه های جاری به کارگیری از کمپرسورها را ارتقاء می‌دهد. سیستم استندبای در لحاظ گرفته گردیده برای کمپرسورهای کامپکت منجر میشود تا در طول عدم نیاز به فعالیت، کمپرسور تماماً خاموش نشود. در واقع در موقعیت مهیا به عمل قرار میگیرد و در زمان لازم، مجدداً آغاز به فعالیت می نماید. این شیوۀ کارایی برای سوله های کوچک که نیاز به صرفه جویی اقتصادی دارند بسیار اهمیت داراست. در کمپرسورهای کامپکت، گیج هایی جهت کنترل میزان روغن کمپرسور و رؤیت داده ها دستگاه در نظر گرفته شده‌است. همینطور در دست گرفتن عملکرد کمپرسور به کمک تعدادی میکروپرسسور حساس شکل میگیرد. این میکروپرسسورها عملکرد دستگاه را تضمین کرده، در مواقع لزوم به کاربرد اخطارهای لازم را ارسال می نماید. جهت خنک سازی موتور کمپرسورهای کامپکت از فن های بدون صدا استفاده می گردد. این فن ها مستقیماً در کنار موتور کمپرسور قرار دارند.

 

ویژگی‌های کمپرسورهای کامپکت اسکرو بیتزر

عملکرد با گاز R22 و روغن B320SH و عملگرد با گاز R134a و R407C با روغن BSE170

قابلیت کار با دماهای پایین اواپراتور و دمای بالای کندانسور در ماشینهای گرمایی

قابلیت اتصال به خنک کنند ه روغن خارجی

اتلافات داخلی بسیار پایین

کوچکترین ابعاد در این کلاس

صلبیت بالا

 

کارکرد کمپرسور های کامپکت اسکرو

 

کمپرسورهای سری CSH و CSW

 

کمپرسورهای سری CSH و CSW یک راه حل ایده آل برای تولید سری چیلرهای مایع ، سیستم های تهویه هوا و پمپ های حرارتی و همچنین برای چرخه های کوچک است. سیستم مخزن و جداکننده روغن یکپارچه آنها به طور قابل توجهی زمان نصب را کاهش می دهد و استفاده از کمپرسورهای پیچ را در حداقل فضای مجاز می کند. این امر باعث می شود که کار نصب مورد نیاز با کمپرسورهای برگشتی نیمه هرمتیک قابل مقایسه باشد. سری CSH برای استفاده وسیع مناسب است و دارای اتصالات کولرهای نفتی و کولر است. با سری کمپرسور CSH95 ، BITZER برای اولین بار از 300 دور برد HP برای کمپرسورهای جداگانه فراتر می رود و از این رو قادر به پاسخگویی به خواسته های صنعت تهویه مطبوع برای واحدهای دارای ظرفیت بیشتر است.

سری CSW به طور خاص برای استفاده در سیستم های با آب خنک شده یا برنامه هایی با درجه حرارت کم چگالش تا 20 درجه سانتیگراد توسعه یافته است. این سریال با حداکثر کارآیی مشخص می شود – با افزایش تا 60٪ در بازه بار.

کمپرسورهای پ CSH و CSW با کنترل ظرفیت دوگانه مجهز شده اند و می توانند به صورت اختیاری در مراحل یا بی نهایت کنترل شوند. هر دو سری بهترین سطح بهره وری انرژی را در بار بار کامل و بار عملیاتی نشان می دهند.

اکثر مدل ها را می توان با استفاده از گاز مبرد R134a ، R407C ، R22 ، R404A و R507A بکار گرفت

جمع بندی

به کار گیری از کمپرسورها به همراه دیگر دستگاه های موردنیاز جهت فعال سازی خطوط لولۀ هوای فشرده، وسعت متعددی را در واحدهای صنعتی اشغال می نماید. کمپرسورهای کامپکت اسکرو، به طوری پباده سازی گردیده اند که همه قطعات تأمین هوای فشرده روی منبع نصب گردیده، عملاً وسعت مایحتاج برای فعال‌ساز‌ی یک خط لولۀ هوای فشرده را تا حدود پنجاه درصد کاهش می‌دهد. از این دستگاه، معمولاً در سوله های کوچکتر استعمال میگردد. گنجایش ساخت کمپرسورهای کامپکت اسکرو تا حدود یازده متر مکعب هوای فشرده میباشد. ساختمان داخلی کمپرسورهای کامپکت مشابه به کمپرسورهای عادی میباشد و فشرده سازی سیال به کمک دو رزوۀ داخلی شکل می‌گیرد. وظیفۀ خنک کردن موتور نیز به عهدۀ رشته های بی صداست. در حالتی‌که نیاز به واحدهای ساخت و ساز هوای فشرده دارید و به خاطر کمبود فضا در مضیقه می‌باشید، کمپرسورهای کامپکت اسکرو می‌تواند گزینۀ قابل قبولی باشد.

به اشتراک بگذارید..