چرا مبرد مایع به کمپرسور بر می گردد؟

بازگشت مبرد مایع به کمپرسور یکی از مشکلات موجود در سیستم های تهویه مطبوع است که اگر به موقع برطرف نشود می تواند خسارت جبران ناپذیری را به کمپرسور و سیستم تبرید وارد کند. در شرایطی که ماده مبرد به صورت مایع و به شکل کنترل نشده ای به کمپرسور وارد شود می تواند باعث بروز این مشکل در سیستم گردد.

در یک چرخه تبرید در سیستم های سرمایشی باید سیال مبرد به صورت بخار از اواپراتور خارج شده و به کمپرسور وارد شود. چنانچه اواپراتور به هر علتی نتواند همه سیال مبرد را به بخار تبدیل نماید باعث می شود مقداری از مبرد به صورت مایع به کمپرسور وارد گردد. در این حالت کمپرسور ایرادی نداشته و مشکل از قسمت های دیگر سیستم است که سبب برگشت مایع به کمپرسور شده است.

دلايل اصلي برگشت مبرد مایع به کمپرسور چیست؟

زمانی که مقدار مبرد در کل سیستم افزایش پیدا کند می تواند به شکل مایع به کمپرسور بازگشت داده شود؛ از جمله دلایل اصلی مبرد مایع در کمپرسور می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مقدار اضافه مبرد در كل سيستم
  • اواپراتور برفك زده
  • فيلتر هواي كثيف روي اواپراتور
  • خرابي فن يا فن هاي اواپراتور
  • انتخاب نادرست لوله موئي
  • انتخاب يا تنظيم نادرست شير انبساط ترموستاتيكي
  • مهاجرت مبرد

البته موارد بالا می توانند منجر به ایجاد مشکل برای تجهیزات و قطعات به کار رفته در سیستم تبرید شوند که به شرح زیر می باشند.

زیرا هر یک از فاکتورهای بالا می تواند سبب شود که سیال مبرد برای انتقال حرارت فرصت کافی نداشته باشد و مقداری از آن بدون تبخیر و به شکل مایع به کمپرسور بازگردد.

  • 1.مشکلات اواپراتور:

در صورتی که اواپراتور دچار مشکل شود می تواند سبب آسیب به سایر قطعات گردد. یکی از مواردی که خرابی اواپراتور می تواند علت آن باشد، برکشت مبرد مایع به کمپرسور است. عواملی چون یخ زدن اواپراتور، خرابی فن ها، انتخاب ناصحیح اواپراتور می تواند دلیل برگشت مایع به کمپرسور باشد.

  • 2.خرابی شیر انبساط:

وظیفه شیر انبساط کنترل سرعت ورود ماده مبرد به اواپراتور را بر عهده دارد. در صورتی که این شیر دچار مشکل و خرابی شود باعث ورود بیش اندازه سیال مبرد به اواپراتور می شود که در نتیجه این ماده به شکل مایع به کمپرسور بر می گردد. معمولا اگر در دهانه شیر انبساط مواد حاصل از لوله کشی و ذرات گرد و غبار انباشته شوند، دهانه شیر باز می ماند و ماده مبرد به مقدار زیاد وارد قسمت های دیگر سیستم تبرید می شود. چنانچه محل بالب شیر انبساط به درستی نصب نشود ، سوپرهیت به دستی تشخیص داده نمی شود و شیر انبساط مقدار مبرد بیش اندازه ای را به چرخه تبرید می فرستند.

  • 3.حرکت ماده مبرد:

در نیمه شب و نزدیک صبح ممکن است در اثر خاموش شدن سیستم، اختلاف فشاری  شده بین ماده مبرد و روغن کمپرسور در ایجاد شود. در نتیجه این اختلاف فشار زمانی کمپرسور از اواپراتور سردتر می شود و ماده مبرد از بخش های دارای فشار بیشتر به سمت فشار کمتر حرکت می کند.  در این شرایط چون کمپرسور از اواپراتور دمای پایین تری دارد، مبرد وارد محفظه کمپرسور می شود و چون از روغن سنگین تر است در زیر آن قرار می گیرد.

در زمان روشن شدن مجددا کمپرسور، ماده مبرد زیر روغن شروع به جوشیدن می کند و در حین تبخیر شدن به شکل ذرات ریزی وارد روغن می شود و ممکن است سبب از کار افتادن کمپرسور گردد. هیتر کمپرسور وسیله ای است که برای جلوگیری از چنین اتفاقی در مواقع خاموش بودن سیستم استفاده می شود. زیرا این هیتر با جلوگیری از سرد شدن ماده مبرد می تواند مانع از بازگشت آن به کارتر شود.

  • 4.عدم جریان آب در اواپراتور آبی:

در سیستم های تبرید مانند چیلرها اگر به هر علتی آب در اواپراتور جریان نداشته باشد سبب بازگشت مایع مبرد به کمپرسور می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل می توان در مسیر آب فلوسوئیچ نصب کرد.

 

پیشنهاد سایت :فن چیلر چیست و انواع فن کویل و کاربردهای آن

 

روش های جلوگیری از بازگشت مبرد مایع به کمپرسور

همانطور که در قسمت قبل بیان شد می توان با نصب تجهیزات مختلفی در قسمت های دیگر سیستم تبرید از مشکل برگشت مایه مبرد به کمپرسور جلوگیری کرد.

  • با نصب مایع شکن (آکومولاتور) در خط ساکشن می توان مانع از ورود بیش از حد مبرد به سیستم شد.
  • نصب مبدل حرارتی و مایع شکن (آکومولاتور) روی خط مکش (ساکشن) و خط مایع از برگشت مبرد مایع به کمپرسور جلوگیری می کند.
  • برای تخلیه گاز درون اواپراتور و خط لوله می توان سیکل تبرید را به صورت پمپ داون خاموش کرد و از مانع از برگشت مایع و تقطیر آن در کارتر کمپرسور شد.

 

نشانه‌های بازگشت مبرد مایع به کمپرسور چیست؟

وقتی که مایع مبرد به کمپرسور برگشت داده می شود سیستم به وسیله سه علامت یعنی کاهش میزان روغن، کاهش راندمان سیستم و کف کردن روغن سعی در نشان دادن وجود مشکل در سیستم دارد.

  • 1.کاهش میزان روغن:

مقداری از روغنی که برای روغنکاری قطعات به کار می رود، همراه ماده مبرد وارد کمپرسور می شود. اگر مبرد به شکل مایع به کمپرسور وارد شود روغن به درستی حرکت نمی کند و مقداری زیادی از آن هدر می رود که در نتیجه سبب استهلاک قطعات و از کار افتادن کمپرسور می گردد.

  • 2.کاهش راندمان سیستم:

با ورود ذرات روغن به مبرد چگالی آن افزایش می یابد و هنگامی که وارد کمپرسور می شوند، کمپرسور مجبور است بیشتر از اندازه معین فشار را افزایش دهد. در نتیجه بار اضافی سبب افزایش مصرف انرژی کمپرسور شده و راندمان سیستم را کاهش می دهد.

  • 3.کف کردن روغن:

در آغاز کار کمپرسور، به طور ناگهانی فشار مبرد و روغن کاهش می یابند که سسب کاهش انحلال روغن در مبرد می شود و در نتیجه سبب منبسط و تبخیر شدن مبرد اضافی می گردد. بر خلاف این رویداد ممکن است اتفاق بیفتد و با افزایش ناگهانی حجم مبرد، مخلوط این دو ماده شروع به جوشیدن می کنند که در نتیجه آن روغن کف خواهد کرد. در حالت عادی امکان کف کردن روغن وجود دارد ولی اگر مایع مبرد به کمپرسور بازگشت داده شود، کف کردن روغن به صورت مداوم رخ می دهد.

 

پیشنهاد سایت:مطالعه مقاله مبدل حرارتی

مقالات پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست مطالب