نحوه تنظیم شیر رگلاتور

شیر رگلاتور یا همان شیر فشار شکن قطعه ای است که در خط مکش نصب شده و وظیفه آن کنترل و تنظیم فشار مبرد عبوری از اواپراتور به کمپرسور  می باشد. شیر رگلاتور با تنظیم فشار گاز ورودی به کمپرسور از فشار بیش از حد به کمپرسور جلوگیری کرده و می تواند دمای اواپراتور را ثابت نگه ‌دارد.

رگلاتورهای دما و فشار برای کاربردهای مختلف در سیستم های سردخانه ای و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند. وظیفه شیر رگلاتور تنظیم ظرفیت اوپراتور و کندانسور و تنظیم فشار ورودی کمپرسور و رسیور و برگشت گاز گرم می باشد. این شیر در برندهای مختلف و به شکل های متنوع مانند مهره ای و جوشی تولید شده و وارد بازار می شود.

یکی از انواع برندهای این شیر تنظیم، شیر رگولاتور فشار دانفوس است که دارای دقت  و حساسیت بالا بوده و  قابلیت استفاده با انواع مبردهای رایج از جمله R22،  R134a،  R404A،  R407C، R507A، R600، و … را دارد. همچنین حداکثر فشار کاری آن 18 بار و بازه دمایی از 45- تا 130 درجه سانتی‌گراد است.

نحوه تنظیم  شیر رگلاتورهای سیکل تبرید

رگلاتورهای فشار جهت کنترل سطح فشار مبرد در سیستم تبرید استفاده می شوند این رگلاتورها می توانند باعث افزایش کارکرد و عملکرد سیستم در شرایط متفاوت شوند. سردخانه ها و چیلرها از انواع سیستم های تبرید هستند که برای کنترل فشار مبرد در آن ها از شیر رگلاتورها به صورت های مختلف به کار برده می شود. در این قسمت به انواع رگلاتور فشار در سیستم های تهویه اشاره می کنیم و نحوه تنظیم شیر رگلاتور را در هریک بیان می کنیم.

1.رگلاتور فشار اواپراتور

رگلاتور فشار اواپراتور می تواند در شرایط گوناگون آب و هوایی فشار اپراتور  سیستم را در سطح تنظیمی نگه دارد.  نگهداری ثابت فشار در اواپراتور هدف اصلی استفاده از رگلاتور فشار اپراتور می باشد که این قطعه طبق بار اواپراتور باز و بسته می شود. به دلیل اینکه رگلاتور فشار دارای یک آکاردئون متعادل کننده است، وجود فشارهای مختلف در قسمت خروجی آن بر میزان باز و شدن تاثیری نمی گذارد.   تنظیم شیر رگلاتور توسط قسمتی در انتهای آن انجام می گیرد.

2.سیستم کنترل فشار کندانس

در سیستم های کندانس هوایی به منظور تنظیم فشار کندانسور می توان از یک رگلاتور فشار استفاده کرد. همچنین برای جلوگیری از افت فشار ریسیور می توان یک شیر فشار اختلافی به کار برد.

سیستم تنظیم فشار کندانسور در سیکل تبرید

سیستم کنترل فشار کندانسور  از یک ریگلاتور و یک شیر فشار اختلافی تشکیل شده است. وظیفه رگلاتور فشار کندانسور کنترل و نگهداری فشار کندانسور در یک سطح فشار کندانس می باشد.  در شرایط هوایی محیط برای اطمینان از حداقل اختلاف فشار در شرایط ترموستاتیک می توان این کار را انجام داد.

هنگامی که فشار درون کندانسور افزایش  پیدا می کند سبب باز شدن شیر و آزاد شدن فشار می شود. این کار تا زمانی که فشار فنر در مقابل باز شدن نیرو وارد می کند، باعث کاهش فشار درون کندانسور می گردد. همچنین این سیستم تنظیم فشار کندانسور دارای  چندین مزیت می باشد یکی باعث محافظت در برابر cut-out کنترل فشار پایین (LP) شده و دیگر اینکه در فشارهای پایین ساکشن نیز سبب فشارهای کندانس پایین می شود. سومین مزیت این سیستم برطرف کردن مشکلات ناشی از تغییرات شدید دمای محیط است زیرا سیستم تنظیم فشار کندانسور می تواند با برطرف کردن تغییرات فشار از بروز مشکلات دیگر ممانعت نماید.

شیر فشار اختلافی (Differential pressure value)

این شیر رگلاتور اختلافی در خط بخار داغ کندانس بین لوله دیسچارج و ریسیور برای اطمینان از باقی ماندن فشار ریسیور در میزان مشخصی نصب می شود. باز شدن شیر به دلیل نیروی فنر داخل شیر در 1.4 شروع می شود و در 3bar اختلاف فشار، شیر کاملا باز است. درصد باز شدن شیر با افت فشار در طول شیر متناسب است؛ بطوری که با افزایش افت فشار در طول شیر، شیر بیشتر باز می شود.

سیستم کنترل فشار کندانس چگونه کار می کند؟

در مرحله اول با کاهش دمای محیط مشاهده می شود که فشار کندانسور نیز کاهش می یابد. در مرحله بعد سوئیچ های کنترل فشار  برای افزایش فشار، فن های کندانسور را خاموش می کنند. اگر هم چنان فشار کافی نباشد رگلاتور فشار کندانس شروع به بستن می کند. در مرحله سوم فشار ریسیور همچنان کاهش می یابد و مایع مبرد کمتری به اپراتور تزریق می شود و این کار تا هنگامی که دوباره فشار کندانس شروع به بالا رفتن نماید ادامه دارد. برای افزایش فشار ریسیور باید رگلاتور فشار کندانسور کمی یا کاملا بسته شود تا اختلاف فشار بین لوله دیسچارج گاز داغ و ریسیور به 1.4bar برسد و در نهایت شیر فشار اختلافی (NRD) شروع به باز شدن کند.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید..