آشنایی با مزیت‌ های استفاده از گیج فشار ویکا آلمان

گیج فشار ویکا آلمان(Wika Pressure Gauge) یکی از انواع فشارسنج‌های معروف جهت اندازه گیری میزان فشار در صنایع و تاسیسات مختلف است. در این مقاله ضمن ارائه توضیحاتی در مورد فشار سنج ویکا آلمان به معرفی انواع آن و کاربردهای این گیج فشار و همچنین میزیت‌های این گیج فشار می‌پردازیم.

معرفی شرکت تولید کننده گیج فشار ویکا آلمان

شرکت ویکا تولید کننده تجهیزات و ابزارهای کاربردی در صنعت جهت اندازه گیری فشار و دما است که در دو کشور آلمان و لهستان فعالیت می‌کند. یکی از محصولات مهم این شرکت گیج ویکا است که در بازار مدل‌های گوناگون آن که در شرایط متفاوت کاربرد دارند، عرضه می‌شود. شرکت ویکا(WIKA ) آلمان اکنون در 40 کشور جهان دارای نمایندگی فعال است و از جمله تولیدات آن می‌توان به گیج فشار و ترمومتر و ترانسمیترهای فشار نام برد.

 گیج ویکا چیست؟

همانطور که می‌دانیم گیج فشار جهت اندازه گیری دقیق به کار می‌رود این ابزار دقیق مقدار فشار را در قسمتی به نام نمایشگر نشان می‌دهد. اما دریافت نتیجه نهایی مقدار فشار بسته به نوع فشار سنج متفاوت است؛ مثلا فشار در برخی از فشارسنج‌ها بوسیله حرکت عقربه بدست می‌آید و در نوع دیجیتالی و مدرن آن توسط داده‌های دیجیتالی در اتاق کنترل دریافت می‌شود.

فشارسنج‌های تولیدی شرکت ویکای آلمان دردو نوع گیج فشار مکانیکی و الکتریکی دسته بندی می‌شوند.

1.فشار سنج الکتریکی ویکا

بازه عملکردی فشار در گیج فشار الکتریکی ویکا از 0.6–0 میلی بار تا 15000-0 بار قابل اندازه گیری است. انواع مختلف این نوع فشارسنج‌ها شامل ترانسمیترهای فشار، سنسورهای فشار و پرشر سوئیچ ها هستند. کاربرد این مدل‌ها جهت اندازه گیری فشارهای مطلق، فشار اختلافی و فشارهای گیج است.

2.فشارسنج مکانیکی ویکا

بازه عملکردی فشار در فشارسنج‌های مکانیکی از 0.5–0 میلی بار تا 7000-0 بار قابل اندازه گیری است؛ بطوری که دقت عملکردی آن‌ها تا یک دهم درصد هم امکان پذیر است. کارکرد فشارسنج‌های مکانیکی ویکا توسط لوله بوردون و دیافراگم صورت می‌گیرد. کاربرد این نوع فشارسنج‌ها برای اندازه گیری فشار گیج، فشار مطلق و فشار اختلافی است.

تفاوت میان سنسور فشارخطی و ترنزمیتری چیست؟

محصولات ویکا در چه صنایعی کاربرد دارد؟

محصولات این شرکت در صنایع مختلفی کاربرد مفید دارند، که هر یک از این صنایع دارای شرایط محیطی متفاوتی هستند. از جمله کاربردهای مهم محصولات شرکت ویکا در صنایع تهویه مطبوع ،موتورخانه‌های گرمایشی و سردخانهها و دستگاه‌های سرمایشی و همچنین در بویلرها ،بوستر پمپ‌ها ، گازهای طبی، کمپرسورسازی‌ها است. سایر کاربردهای محصولات شرکت ویکا در ایران به شرح زیر است.

  • صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی
  • صنایع غذایی و دارویی
  • صنایع شیمیایی
  • صنایع خودروسازی
  • دیگ های بخار ، CNG

 چگونگی عملکرد گیج فشار ویکا

گیج wika در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هریک دارای ویژگی‌های خاصی دارند. در ساختار گیج wika مبدل، یک کانکشن و یک تیوب یا حسگر در داخل آن قرار دارد. برای اندازه گیری فشار یک سیستم باید بخش کانکشن گیج فشار را به سیستم متصل کرد. یک تیوب یا دیافراگم در درون کانکشن یا قسمت اتصال فشار سنج وجود دارد که تغییر فشار سیستم باعث ایجاد تغییر در وضعیت این تیوب می‌شود.

نحوه عملکرد این گیج فشار به این صورت است که هنگامی که از قسمت اتصال فشارسنج به سیستم مورد نظر متصل می‌شود، به دلیل ایجاد فشار در داخل سیستم، حسگر یا پرده دیافراگم تغییر وضعیت می‌دهد. وجود مبدل در فشارسنج موجب حرکت عقربه گیج فشار یا نمایش یک عدد آنالوگ می‌شود.

انواع مختلفی از مبدل‌ها وجود دارد؛ که نوع مبدل رزونانس کننده یا فرکانسی آن در سیستم‌ های دیجیتال به کار می‌رود. این نوع مبدل می‌تواند داده بدست آمده ار فشارسنج را به داده دیجیتالی تبدیل نماید. توجه کنید که مقدار اندازه گیری شده ی فشار می‌تواند هم به شکل حرکت عقربه و هم به صورت داده دیجیتالی و روی صفحه توسط اپراتور دیده شود.

انواع گیج فشار پر مصرف شرکت ویکا (wika )در صنایع مختلف

  • گیج فشار تمام استیل ویکا
  • گیج فشار استیل برنج
  • گیج فشار آلومنیم برنج
  • گیج فشار در صفحات 4/6/10/16/25 سانت
  • گیج فشار روغنی
  • گیج فشار
  • گیج اختلاف فشار
  • گيج فشار سنج
  • گيج فشار سنج روغني
  • گیج فشار خشک
  • گيج فشار سنج منفي
  • گيج فشار سنج خلاء
  • گيج فشار سنج ديافراگمي
  • گيج فشار سنج عقربه اي
  • گيج فشار سنج ديجيتال

معرفی چند مدل از گیج ویکا آلمان

محصولات تولیدی شرکت ویکا آلمان گیج ویکا را در ابعاد مختلف طراحی و تولید می‌کند که سبب ایجاد تنوع در محصولات شده است. تولید گیج‌های فشاری با ابعاد مختلف باعث ایجاد تغییراتی در سایر قطعات گیج فشار مانند وضعیت صفحه نمایش، شکل ظاهری و حالت حسگر فشارسنج شده است.

در ادامه چهار مورد از گیج‌های فشار ویکا را که در ابعاد گوناگون طراحی و شاخته شده اند را توضیح می‌دهیم.

  •  گیج ویکا 232.50.16

به دلیل اندازه آن که دارای قطر 160 میلی‌متر است، می‌توان آن را در محیط‌ها و فضاهای وسیع استفاده نمود. محدوده اندازه گیری مقدار فشار توسط این گیج فشار بین (-1)یا خلاء تا 1600 بار است. این فشارسنج امکان اتصال از قسمت پشت و زیر را به سیستم‌ها دارد.

  • گیج ویکا 233.50

از ویژگی‌های منحصر بفرد گیج فشار ویکا 233.50 این است که قادر است محدوده فشار 0 تا 1600 بار را اندازه گیری نماید، دارای بدنه استیل و مقاوم در برابر خوردگی است و از قسمت زیر و پشت امکان اتصال به سیستم برای اندازه گیری فشار را دارد. این مدل فشارسنج به سبب اینکه اندازه صفحه نمایشگر قابل تغییر است، در سه مدل ۵ سانتی، ۱۰ سانتی و ۱۶ سانتی طراحی و ساخته شده است.

  • گیج ویکا 213.53.50

از جمله ویژگی‌ها و مشخصات مهم این گیج فشار می‌توان به مقاومت خوب آن در مقابل لرزش و ارتعاشات و جنس بدنه استیل آن اشاره نمود. همچنین این فشارسنج دارای نمایشگری با قطر صفحه 50 میلی‌متر بوده، محدوده اندازه گیری فشار توسط آن  در بازه 0 تا 400 بار است و در نهایت از زیر و پشت فشارسنج با قطر4.1 اینچ امکان اتصال به سیستم برای اندازه گیری فشارسنج امکان پذیر است.

  • گیج ویکا 111.10.160

این نوع گیج فشار دارای اندازه صفحه نمایشگر 160 میلی‌متری و بازه اندازه گیری فشار خلاء (-1) تا 400 است. همچنین می‌تواند به سیستم‌های مختلف از قسمت زیر نیز متصل شود. گیج فشار ویکا 111.10.160 برای خطوط پنوماتیک مناسب است. در ساختار بدنه این فشارسنج، استیل به کار رفته است که به خوبی گیج فشار را در برابر خوردگی و ضربه محافظت می‌کند.

راهنمای برای خرید گیج فشار ویکا آلمان

تا اینجای مقاله سعی کردیم گیج فشار ویکا را بصورت دقیق از لحاظ عملکرد و انواع آن برای شما تشریح کنیم. در ادامه نکات مهمی را جهت انتخاب و خرید این فشارسنج به اختصار بیان می‌کنیم.

1.جنس بدنه گیج فشار: در ابتدا با توجه به شرایطی محیطی که می‌خواهید از فشارسنج استفاده کنید، باید دقت شود که گیج فشار دارای بدنه ای باشد که در برابر تغییرات محیطی از مقاومت خوبی برخوردار باشد. برای مثال انتخاب و خرید فشارسنجی با بدنه ای از جنس استیل بسیار مناسب خواهد بود؛ زیرا به خوبی در برابر خوردگی و ضربه‌های احتمالی مقاوم است.

2.اندازه نمایشگر گیج فشار: یکی دیگر از تغییرات این فشارسنج، تغییر در اندازه صفحه نمایشگر آن است که در ابعاد مختلف تولید شده است؛ بنابراین براحتی در محیط‌های مختلف می‌توان از فشار سنج با اندازه مناسب استفاده نمود. باید دقت شود که قبل از خرید گیج فشار، محیطی که برای استفاده از این فشار سنج در نظر گرفته شده است به دقت بررسی شود.

3.تعیین محدوده فشار: هنگام خرید فشارسنج باید بدانیم که آن را برای اندازه گیری چه محدوده فشار می‌خواهیم؛ زیرا تفاوت زیادی بین دستگاه فشار سنج برای فشارهای در بازه 0تا400 بار با فشارهای در بازه 0 تا 1600بار وجود دارد.

4.نوع کانکشن و نحوه اتصال آن به سیستم: یکی از موارد اساسی در انتخاب گیج فشار نحوه اتصال کانکشن به سیستم برای اندازه گیری فشار آن است. تنوع بسیار زیادی برای انتخاب گیج فشار در دسترس است که براحتی می‌توانید انتخاب نموده و نیاز خود را برای اندازه گیری فشار برطرف نمایید.

 جمع بندی

گیج فشار ویکا در تاسیسات و صنایع و دستگاه‌های سرمایشی برای اندازه گیری مقدار فشار در چرخه تبرید و نقاط مختلف آن کاربرد دارد. شرکت ویکا آلمان برای اندازه گیری فشار، ابزارهای فشار سنج دقیقی را برای استفاده در خطوط مکش و دهش کمپرسورهای صنایع برودتی عرضه کرده است.

گیج فشار ویکا (pressure-gauge)قابل استفاده در بویلرها، کمپرسورها، چیلرها، سیستم های پایپینگ جهت اندازه گیری فشاردر آن‌ها است.

برچسب ها:

گیج ویکا , گیج ویکا نمایندگی , قیمت گیج ویکا , گیج های ویکا  , فروش گیج ویکا , خرید گیج ویکا  , گیج فشار wika , قیمت گیج فشار wika 

به اشتراک بگذارید..